Blogg

Hårt vs. mjukt ljus

Det karaktäristiska med hårt ljus (hard light) är den skarpa övergången till skugga. Ju skarpare övergången är desto “hårdare” ljus. Hårt ljus får vi vid en klar solig sommardag. Då står solen som högst upp på himlen och ljuskällan är som längst ifrån oss. Det gör att själva ljuskällan, solen, blir väldigt liten i förhållande till objektet och det bildas skarpa skuggor, dvs hårt ljus.

Den skarpa skuggövergången ser du tydligast i första bilden i det här inlägget, apelsinen mot en svart bakgrund. I bild nummer två har skuggan blivit mindre eftersom skuggan till vänster om apelsinen har lättats upp med en 40W golvlampa från IKEA. Tydliga reflexer från ljuskällan uppkommer också vid hårt ljus. Reflexen ser du uppe till höger på apelsinen i de två första bilderna. Notera att apelsinskalet är mer framträdande vid hård ljussättning, jämför gärna bilderna med mjukt ljus. Tänk dig att skalet på apelsinen är som huden på en människa. Skulle du vilja ljussätta ett porträtt med hårt ljus? Apelsinen är ljussatt med en Canon Speedlite 580EX med ½ uteffekt, bländare f/32 i följande två bilder.

Hard light, black background

Hårt ljus, svart bakgrund.

För att belysa och för att få bakgrunden vit använde jag en 40W golvlampa från IKEA. Jag kunde ha gjort bakgrunden helt vit i bildbehandlingen, men nu valde jag att visa en bild såsom den blev i kameran. Jag har endast ökat lite på färgmättnaden, svärtan och till sist skärpt bilderna. Ingen efterjustering vad det gäller exponering har gjorts.

Hard light, white background

Hårt ljus, vit bakgrund.

När övergången från ljus till skugga är graduerat mjuk har vi mjukt ljus (soft light). Ibland har vi knappt synliga skuggor som vid mulet väder. När himlen är täckt med moln så har den faktiska ljuskällan flyttats närmare objektet även om solen skulle stå som högst bakom molnen. Ljuskällan är nu större i förhållande till objektet, vi har nu mjukt ljus.

Notera i de två sista bilderna att skuggorna i både skal och till vänster om apelsinen är nu mjukare. Reflexionen i apelsinskalet har också försvunnit med det mjukare ljuset. Hur är då apelsinen ljussatt? Jo, jag har använt en Lastolite EzyBox. Så det är det du ska använda för att få mjukt ljus? Kanske, men om du vill ha ännu mjukare ljus så blir svaret både ja och nej. Apelsinen är ljussatt med en Canon Speedlite 580EX med ½ uteffekt, bländare f/32 även i dessa två följande bilder. Blixtens placering är exakt densamma i alla fyra bilderna. Till apelsinskalet, vill du hellre ljussätta ett porträtt med mjukt ljus eller kanske skulle du vilja kunna ljussätta dina objekt med ännu mjukare ljus?

Hard light, black background

Mjukt ljus, svart bakgrund.

Soft light, white background

Mjukt ljus, vit bakgrund.

Funderar du på hur jag kan mixa blixtljus med en 40W lampa, överexponera bakgrunden med samma lampa och i nästa ögonblick få bakgrunden bli helt svart. Notera att det är samma bakgrund i alla fotona, det är bara ljussättningen som har ändrats. Vi går igenom allt det här och mycket mer i kommande workshop i blixtfoto.

Läs mer om hårt vs. mjukt ljus utomhus i ett tidigare inlägg.

Related Posts with Thumbnails

About the Author

Robert HammarRobert Hammar is a international award winning wedding photographer based in Helsinki Vantaa Finland. Wedding photography service with an studio on location world wide.View all posts by Robert Hammar →

  1. majahärnqvistmajahärnqvist02-05-2009

    Jättebra guide, thanks a lot 🙂

  2. Robert HammarRobert Hammar02-05-2009

    Ingen orsak. Rent kvalitetsmässigt kanske det inte är de bästa bilderna, men jag ville att skuggorna skulle vara tydligare. Det går att få än mjukare ljus om man vill.

    Hälsningar

    Robert

Leave a Reply

Login